Snakk-metodikken

Det er et stort alvor i det å stå utenfor skolen og ikke klare å gå inn. Et alvor både for samfunnet og for hvert enkelt individ. Jeg brenner for at alle skal skrive, for demokratiet og for at alle skal være med.
— Rebekka, i forestillingen Snakk for deg sjøl på Hålogaland Teater.

Snakk-metodikken ble utviklet i 2010 av teaterfaglig skrivepedagog Rebekka Brox Liabø i samarbeid med forskerne Britt Kramvig og Kirsten Stien ved UiT – Norges arktiske universitet.

Målet var å finne en arbeidsform som motiverer unge til å uttrykke seg skriftlig. Gjennom kreative aktiviteter, dramaøvelser og skriveverksteder styrkes deltakerne både faglig og sosialt.

Metoden tar utgangspunkt i deltakernes egne erfaringer og bygger på dialog. Ved å sette ord på tanker, følelser og historier utvikler de språk, identitet og mestringsfølelse – og opplever betydningen av å delta i et fellesskap.

Snakk-metodikken er presentert på forskerkonferanser, omtalt nasjonalt og nevnt i regjeringens Nordområdemelding. Etterspørselen er økende, og erfaringene viser at metoden har stor betydning som forebyggende arbeid mot utenforskap.